onsdag 18 november 2015

9 veckor med VLCD kost

Idag har jag avverkat 9 veckor av 12 med VLCD kost. Jag är faktiskt stolt över mig själv att jag snart har genomlidit denna makabra viktresa med endast flytande kost. När jag tänker på det så inser jag ju att det är om 3 veckor som det verkliga arbetet börjar då jag ska lära mig att äta rätt  och INTE falla tillbaka till det "gamla ätsättet". Här gäller det verkligen att tänka på: Reagera, konstatera och agera!

Jag har också arbetat ganska mycket den sista tiden och detta har gått bra men orkar inte så mycket utöver mina arbetstimmar. Det ska bli skönt att få lite mer energi i kroppen om 3 veckor när jag ska börja äta frukost. Jag håller på nu att planera vad jag ska börja äta då dietisten gärna vill att jag ska engagera mig i att tala om vad jag kan tänka mig att börja med. Det danska rågbrödet och ägg...detta ringer i huvudet och längtan är mycket stor nu över att veta att jag snart ska få tugga igen...

Jag har tappat ganska många kilo (ca 16) och detta både syns och märks ganska väl på min kropp nu. Känslan är fantastisk när jag provar kläder och dom ramlar av mig :). Jag lägger undan dessa kläder i en säck och när jag har nått min målvikt ska jag iordningställa en liten ceremoni där jag kommer med pompa och ståt att göra mig av med dessa stora kläder. Jag gör mig av med mitt gamla liv! Jag ser fram emot att äta mer sunt men fortfarande gott och jag tycker det ska bli så spännande att lära mig att laga ny mat som jag aldrig har ens tänkt på förut.

Det ska också bli väldigt spännande att se hur min kropp reagerar när jag äter 6 ggr/dag. Detta har jag aldrig gjort...när jag tittar tillbaka på mitt liv så har jag verkligen företåelse för varför jag alltid har varit mer eller mindre överviktig. Mitt ätbeteende har ju faktiskt inte varit alls sunt. Jag kan faktiskt inte förstå varför jag har misshandlat mig själv på detta sättet! Jaja...den tiden lägger vi till historien och nu har vi för 9 veckor sedan startat en ny tid i mitt liv. Denna nya tiden känns inte alls tråkig utan makalöst spännande. Jag är ärlig när jag skriver detta för jag känner verkligen spänning över att få planera min mat och använda min Slanka-app i min telefon för att kolla hur många kalorier olika slags mat innehåller. Den är så himla bra! Jag har verkligen möjlighet att hålla koll på både att jag får i mig allt jag måste äta varje dag men också att jag inte smäller i mig de där fällorna :).

Den 7 december ska jag också få träffa min dietist för första gången och då får jag reda på hur och vad hon råder mig till att börja äta. Det gäller ju att ta det mycket försiktigt och verkligen tänker på att jag den  första tiden kommer att gå upp 2-3 kg då alla vätske- och sockerdepåer i kroppen kommer att fyllas upp så denna viktuppgång är normal. Sedan vänder vi på "steken" igen och fortsätter att vandra neråt igen med mål mot min målvikt.

Jag mår verkligen bra! Jag känner dock i varje mm i min kropp att det snart är dags att börja äta igen. Jag längtar!!

På återseende ;)
Kram Ingela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar