fredag 2 oktober 2015

Ingelas viktresa dag 16 och 17

Ja då har man arbetat 2 kvällar i rad och båda kvällar fungerade fint men jag måste erkänna att jag inte har samma ork och kraft när jag endast får i mig dessa 680 kal. Det vore kanske konstigt om jag inte kände någon skillnad alls. Jag märker också att jag kan hantera olika slags situationer bättre nu t.ex när det vissa kvällar kommer inslag av lite hunger. Jag känner, konstaterat och agerar..men inte med att äta såklart. Bubbelvatten och Cola zero fungerar väldigt bra. Jag känner att det dämpar både viss hungerkänsla men också sötsug. Undrar dock när detta sötsug kommer att bli mindre och förhoppningsvis avta. Jag har ju insett att mitt behov av socker var värre än jag trodde. Mycket värre till och med. Likaså mitt behov av fel sorts mat. Man går runt i sin lilla värld och tror att det inte är så farligt och inbillar sig att "jag äter ju inte så fel".... Men oj vad jag misstog mig...
Jag har nog skrivit om detta förrut men det tål att skrivas om och om igen nämligen hur mycket man lär sig om sig själv och hur mycket man faktiskt klarar av att göra fastän man tror det är omöjligt. Att få kontroll över sin kropp tar tid och kraft men jag kämpar varje dag, vissa dagar mer än andra. Jag försöker också att ta en dag i taget och inte tänka på alla veckor jag har kvar och vissa dagar går detta också bättre än andra. Det rådet jag kan ge andra som kanske är i min sits är att fokusera på de dagar du har klarat och sedan ge dig själv beröm varje morgon. Ge dig själv styrka och energi. Man tror inte det går men det fungerar faktiskt med lite "jäklaranamma" :). Jag har en liten procedur på morgonen: jag sätter mig på sängkanten när jag vaknar och lägger höger hand på hjärtat och säger: "jag har klarat ytterligare en dag"! Varför hjärtat undrar ni nu...jo, jag är ytterligare en dag närmare ett hälsosammare liv och risken för hjärtinfarkt minskar för varje kilo jag tappar. Jag kan säga att jag har levt farligt med min kraftiga övervikt. Likaså risken för att få diabetes minskar. Mitt blodtryck blir lägre igen. Jag var på väg att få högt blodtryck till och med! Jag som alltid har haft lågt blodtryck..
Ja...som ni förstår har vi alla allt att vinna genom att bli av med övervikt. 

Nu väntar kudden och John Blund :)
Jag säger som vanligt, på återseende!
Kram Ingela 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar