fredag 25 september 2015

Ingelas viktresa dag 9 och 10

Dessa två dagar har varit mycket innehållsrika. Igår torsdag åkte jag till min dotter och hennes familj, det vill säga mina älskade barnbarn och jag fick myst med dom en stund innan jag åkte vidare till mina föräldrar där jag sover. Det är alltid härligt att komma "hem" och insupa havsluft och känna vinden och med den en distinkt saltvatten doft i vindbyarna vilket är som medicin för själen.
Idag fredag började jag med att åka till Obesitasavdelningen på Sahlgrenska i Göteborg för den första vägningen efter 10 dagar med VLCD kost. Hela resan in till sjukhuset gick i spänningens tecken och jag vet ju att jag har gjort allt i min makt att verkligen skött mig gällande all dryck. Jag har såklart känt på kläder att det har hänt något och jag har också "tjuvvägt" mig hemma men ändå gäller inte detta på något konstigt sätt utan det är vägningen på SU som är den rätta. Så ska det ju också vara för jag väger mig ju under samma omständigheter där varje gång. Jag kan också konstatera att vår våg hemma visade att jag hade gått ner 1 kg mindre än vågen på SU. Jag hade gått ner 5,5 kg på dessa första 10 dagarna!!! Detta är så fantastiskt och gav mig en kollosal energikick som varar än. Jag fick verkligen betyg på att jag har skött mig efter alla konstens regler.

Vi hade ett väldigt givande samtal, jag och min sköterska, och hon var liksom jag väldigt glad. Jag har ju ofta en del frågor och en av dom som jag ställde till henne var varför jag plötsligt har börjat längta efter rårivna grönsaker och en krispig sallad? Detta är ju inte likt mig tyckte jag med all fel mat i bagaget. Då förklarade hon att efter att jag har gett min kropp chans att gå igenom en "rening" i början av dessa 10 dagar så tömmer jag kroppen på mycket, både gifter och slaggprodukter som har funnits i min kropp under en längre tid då jag ätit både det ena och det andra onyttiga :) som man faktiskt inte tänker på, och när denna rening är klar så börjar den så kallade Ketonfasen, och detta startade ungefär på dag 4, och detta gör att kroppen tar av fettet men också säger till att den behöver det nyttiga istället för både fet mat och socker. Kroppen är alltså helt fantastisk!
När jag gick ifrån SU så sträckte jag på mig och tänkte: "Nu jäklar ska du fortsätta att kämpa för målgången kommer fortare än jag anar..." Tiden går så fruktansvärt fort och jag är snart där...

Efter SU så tog jag tillfället i akt att shoppa på Backaplan i Göteborg och när jag gick runt där så lyste solen sådär höstlikt med den där distinkta höstdoften och jag är övertygad om att jag gick runt med ett leende på läpparna för jag märkte ibland att en del människor tittade lite märkligt :) men detta bjuder jag på för jag är så glad!

När jag sedan kom tillbaka så ringde jag mina kära väninnor för att ta en fika på ett konditori. Kan ni fatta att dessa härliga tjejer sitter och äter varsin bakelse och dricker kaffe och jag sitter bredvid dom och tar min goda kopp kaffe och inte ens tänker på att jag inte får äta detta goda. Nu hade jag hjälp av att det var nötter i bakelsen men överhuvudtaget så registrerar jag bara men jag känner ingen lust av att äta det. Detta är jag så innerligt tacksam för. Det hade varit väldigt jobbigt om jag hade suttit och "fluktat" :) över allt som alla äter, detta hade varit ohållbart. Jag tror dock att jag under den långa tiden innan jag började min VLCD tid försökte att tänka mig in i dessa situationer och insåg att jag är faktiskt tvungen att på något sätt notera att folk äter och dricker massa gott men det är det enda. Notera och gå vidare. Punkt slut. Annars kan jag inte lyckas med detta och det ska jag!! :)

När jag shoppade gick jag in i en bokhandel och köpte mig en "målarbok för vuxna". Tro det eller ej men detta är en otroligt avstressande sysselsättning och jag kan bara konstatera att jag hittat ytterligare en sysselsättning som är nyttig för mig och säkert för väldigt många andra.. Detta kan jag varmt rekommendera till alla men framför allt er som kanske är i min sits och håller på med VLCD kost. När man sitter där och målar finns inget annat i huvudet. Man är så fokuserad på det man målar så huvudet sållar bort all stress som eventuellt finns. Kroppen försätts i ett sådant lugn som faktiskt gör att man får möjlighet att samla ny energi istället för att slösa bort den. Min energibank är inte tömd på länge och detta gör att jag både mår toppen och att jag orkar kämpa.

Gällande mina shakes så har jag nu även börjat med en minchokladsmak och även denna smakar faktiskt väldigt gott. Tänk på att smaken på allt jag dricker också gör att jag inte tappar varken fokus eller lust. Jag skriver väldigt ofta om detta men jag lovar att det betyder enormt mycket att dessa shakes från Slanka smakar så gott.

Jag önskar er alla en fantastisk helg och njut för fulla muggar :)
Kramar Ingela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar