torsdag 20 augusti 2015

Kroppslig och själslig aktivitet

Denna dagen har kantats av olika aktiviteter som har påverkat mig både kroppsligt och själsligt. Detta är verkligen något som jag måste ta till vara på och komma ihåg under min "flytandekostperiod". Jag pratar om uteaktiviteter. Jag vet att jag i mina tidigare inlägg har skrivit om hur viktigt det är för mig (för alla) med frisk luft och motion. Idag har jag arbetat i trädgården med att både klippa gräs och städat på altanen. När jag stod med krattan i "högsta hugg" :):), så slog det mig hur helt underbart det är att vara ute. Den friska luften strömmar genom mina sinnen och jag landar i en varm våg av behaglighetskänslor. Att göra allt arbete i trädgården lite mer invecklat gör ju att man får kroppen att arbeta lite extra och det är just detta som jag måste tänka på i framtiden. Inga dumma genvägar, bara njuta av att känna hur muskulatur får jobba...summan av att ge lite extra varje gång man rör på sig på olika sätt är viktnedgång och det är ju precis detta som är målet för mig. 
  Tyvärr måste jag dock tänka mig för och skynda långsamt med motionen då min FibroMyalgi får ett utbrott om jag tränar för hårt. Detta resulterar gärna med ett så kallat "skov" och detta ska jag undvika då värken i kroppen blir mycket värre och jag blir mer orörlig. Jag har lärt mig detta genom åren men det händer att min sambo får påminna mig exempelvis att inte klippa hela gräsmattan på en gång (vi har en väldigt stor yta med gräs) utan dela upp klippandet på 2 dagar.

Men...viljan är stark och jag gör ofta för mycket på en gång ändå. Min filosofi är att oavsett min Fibro så är kroppen gjord för att röra på sig och jag känner ju också att jag mår bättre när jag rör på mig. 

  Tänk vad jag kommer att klara av när jag väger mindre...det blir ju inte alls lika tungt att göra olika aktiviteter och jag är övertygad om att värken blir mindre då jag inte belastar mina muskler på fel sätt av för många kilo.

Natti natti alla där ute och tänk på att unna er att tycka om er själva. 
Krama varandra och njut av den kommande helgen :). 

Kram Ingela 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar